algemene voorwaarden

Toepassing van onze algemene voorwaarden

  1. Onze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle contracten die worden afgesloten,
    behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding en met uitsluiting van de voorwaarden van de
    medecontractant, hierna genoemd klant. Deze algemene voorwaarden hebben voorrang op de
    algemene voorwaarden opgesomd in de bestekken die ten grondslag liggen van de aanneming.

De algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de contracten en er kan alleen schriftelijk van
worden afgeweken.

Geldigheidsduur, prijzen, meerwerken en intellectuele rechten

2.1 Onze offertes zijn slechts bindend wanneer zij door de zaakvoerder of zijn aangestelde werden ondertekend na definitieve opmeting en blijven 1 maand geldig. Indien het BTW-tarief gewijzigd wordt vóór de facturatie van het saldo van de prijs, wordt de prijs van de nog te factureren werken overeenkomstig aangepast, zelfs wanneer een prijs inclusief BTW werd overeengekomen. In afwijking van art. 1793 BW kunnen meerwerken met alle middelen van recht worden bewezen door de aannemer.

2.2 Voorzieningen opgelegd door de veiligheidscoördinator en die niet gekend waren op het ogenblik van het indienen van de oferte, zijn niet in onze offerte begrepen, tenzij anders vermeld. Deze voorzieningen zullen worden doorgerekend aan de klant.

2.3 Voorzieningen inzake energieprestatieregelgeving, opgelegd door de opdrachtgever en die niet gekend waren op het ogenblik van het indienen van de offerte, zijn niet in onze offerte begrepen, tenzij anders vermeld. Deze voorzieningen zullen worden doorgerekend aan de klant. De opdracht kan enkel worden uitgevoerd wanneer de aannemer tijdig over de nodige informatie beschikt, vervat in o.a. studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen enz. Deze technische informatie wordt overhandigd door de opdrachtgever en of zijn aangestelden (bv. architect of studiebureau). Deze informatie moet tijdig aan de aannemer bezorgd worden zodat hij over voldoende tijd beschikt om de werken naar behoren voor te bereiden. Bij gebreke hieraan kan de aannemer niet aangesproken worden voor vertragingen of termijnsoverschrijding. De aannemer kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor het niet behalen van het E-peil.

3. Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven onze eigendom, beschermd door de intellectuele rechten. Bij overhandiging aan de klant mogen zij niet misbruikt worden, noch door de klant noch door derden. De klant is aansprakelijk voor elk eventueel misbruik en de aannemer behoudt zich het recht voor schadevergoeding te eisen. Deze bedraagt minimaal 10% van de aannemingssom. Op het eerste verzoek moeten de bovenvermelde stukken ingeval van misbruik worden teruggegeven.

Uitvoering van de werken

  1. Wanneer de uitvoeringstermijn opgeschort of onderbroken wordt door de klant of zijn
    aangestelde(n) (derden), is de klant een schadevergoeding verschuldigd. De aannemer bepaalt zelf
    wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens
    vertraging verschuldigd is.
  2. De goederen die door de aannemer geleverd worden, worden op risico van de aannemer tot op de
    werf gebracht. De klant dient ervoor te zorgen dat de goederen bij aankomst onmiddellijk kunnen
    worden geleverd op de werf en op een veilige manier kunnen worden gestockeerd. Het risico gaat
    over op de klant naargelang de goederen geïncorporeerd worden.
    Zelfs na hun incorporatie blijven de door de aannemer geleverde materialen zijn eigendom. De klant is
    er slechts de houder van totdat de prijs volledig is betaald. De aannemer mag, zonder toestemming
    van de klant, materialen losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt en de eigendom gaat over zodra
    de klant al zijn schulden opzichtens de aannemer betaald heeft.
    Water en elektriciteit zijn te voorzien door de klant. Ingeval geen elektriciteit kan aangeleverd worden
    door de klant, en de aannemer genoodzaakt is een stroomgroep of andere voorziening te gebruiken,
    worden de kosten hiervan doorgerekend aan de klant.
    Versiedatum 2 december 2018
    De werf dient normaal toegankelijk te zijn, of door de klant gemaakt te worden, om de normale
    uitvoering van de werken en leveringen mogelijk te maken. Nutteloze verplaatsingskosten en
    wachttijden van meer dan 15 minuten zullen worden aangerekend.
  3. De uitvoering van de werken gebeurt volgens de regels van het goed vakmanschap. Deze worden
    gespecificeerd in de contractuele documenten, of bij gebreke hieraan in de technische voorschriften
    van het WTCB, die op datum van de offerte beschikbaar waren. De klant aanvaardt deze
    uitvoeringsregels.

Oplevering, waarborg en aansprakelijkheid, onderhoudsverplichting klant

  1. Klachten omtrent zichtbare schade of gebreken, dienen onmiddellijk bij de levering, afhaling of
    plaatsing schriftelijk geformuleerd te worden door de klant zelf en genoteerd te worden op de
    begeleidende documenten van de levering of ophaling en voor akkoord ondertekend te worden door
    de verantwoordelijke van Euro Workx BV. Klachten omtrent niet onmiddellijk zichtbare tekortkomingen
    aan de geleverde goederen of uitgevoerde werken, dienen Euro Workx BV binnen de acht
    kalenderdagen na levering of uitvoering van werken aangetekend, te bereiken. Totdat door Euro
    Workx BV uitdrukkelijk aanvaard is dat de goederen en/of uitgevoerde werken de aangehaalde
    tekortkomingen vertonen, mag de koper de betaling van de koopprijs niet opschorten noch een
    beroep op compensatie doen.
    Tenzij anders luidend schriftelijk beding, wordt er overeengekomen dat als er binnen de 8 dagen na
    de plaatsing geen bemerkingen aangetekend werden overgemaakt aan de aannemer, de aanneming
    geacht wordt definitief aanvaard te zijn. Dit tijdstip wordt dan ook gelijkgesteld met de enige en
    definitieve oplevering. De zichtbare gebreken of de gebreken in de conformiteit welke van bij de
    plaatsing of de plaatsing bestonden moeten binnen de 8 dagen aangetekend worden gemeld aan de
    aannemer, zo niet worden zij geacht aanvaard te zijn.
    Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit, als een zichtbaar of verborgen gebrek: lichte
    verschillen in de kleur of textuur of het verkleuren van het schrijnwerk of het lakwerk, de werking van
    het schrijnwerk of lichte verschillen in de afmetingen van goed, voorzover deze vanuit technisch
    oogpunt niet te voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen.
    Dit tenzij uit de bestelbon zou blijken dat de constructie, maten, kleur of design voor de klant een
    wezenlijk bestanddeel van de overeenkomst vormen.
  2. De 10-jarige aansprakelijkheid voorzien in art. 1792 en 2270 BW is waar wettelijk voorzien van
    toepassing.
  3. Daarnaast wordt, behoudens anders luidend schriftelijk beding, op de uitgevoerde werken voor de
    lichte verborgen gebreken een waarborg gegeven van 6 maanden vanaf de oplevering. Het verborgen
    gebrek wordt verondersteld aanwezig te zijn op het ogenblik van de oplevering. De waarborg geldt
    niet voor gebreken die het gevolg zijn van een slecht onderhoud of beschadiging vanwege de klant.
    Deze waarborg wordt voorts uitsluitend verleend op voorwaarde dat de klant elk gebrek dat zichtbaar
    wordt, binnen de maand aan de aannemer aangetekend, gedetailleerd en schriftelijk meldt. Een
    laattijdig melden impliceert dat er niet meer hersteld wordt of geen vergoeding kan gevraagd worden
    op grond van de waarborgregeling. De waarborg beperkt zich uitsluitend tot het vervangen van elk
    stuk waarvan de constructie- en/of montagefout bewezen is, met uitsluiting van alle verdere
    schadeloosstelling. Op de uitgevoerde herstellingen wordt geen enkele waarborg gegeven.
    De aansprakelijkheid voor geleverde en gebruikte producten is beperkt tot de door de fabrikant
    verstrekte waarborgen.

De waarborg dekt evenwel niet:

  • het verkeerd gebruik of de verkeerde behandeling van de producten, materialen en toestellen;
  • de schade veroorzaakt door overmacht;
  • een handeling of de opzettelijke fout van om het even welk persoon, waaronder de koper of zijn
    aangestelden;
  • vorst- of vochtschade.
    Indien de Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop
    van consumptiegoederen, van toepassing is, gelden de daarin voorziene waarborgen.

Versiedatum 2 december 2018

Sancties bij niet-nakoming van de contractuele verplichtingen

  1. Wanneer de overeenkomst verbroken wordt door de klant, zal deze een vergoeding verschuldigd
    zijn die gelijk is aan de reeds uitgevoerde prestaties en de reeds aangekochte materialen voor de
    betrokken werf, verhoogd met een schadevergoeding van 20% van de overeengekomen prijs. In
    ieder geval is een minimum vergoeding verschuldigd van 10% van de overeengekomen prijs. De
    aannemer behoudt zich het recht voor de uitvoering van de aanneming na te streven en een
    voorschot te vorderen van 10% op de nog niet uitgevoerde werken.
  2. Wanneer een factuur niet tijdig betaald wordt, behoudt de aannemer zich het recht voor de
    uitvoering van het nog uit te voeren werk te onderbreken tot de factuur werd betaald, zonder dat
    hiervoor enige vergoeding kan verschuldigd zijn door de aannemer. De aannemer bepaalt zelf
    wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens
    vertraging verschuldigd is. Wanneer de aannemer door deze schorsing schade lijdt (zowel
    rechtstreekse als onrechtstreekse), zal de klant deze dienen te vergoeden.
  3. Wanneer de facturen niet tijdig betaald werden, is na aangetekende ingebrekestelling een intrest
    verschuldigd van 8.5%. Daarnaast is eveneens van rechtswege en zonder enige bijkomende
    voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding verschuldigd van 10% van het nog
    verschuldigde bedrag. Bij niet-tijdige betaling van een factuur zullen alle andere nog niet vervallen
    schuldvorderingen op de klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar
    worden.
  4. Voor de niet-tijdige uitvoering wordt een forfaitaire schadevergoeding voorzien van 10 euro/dag,
    met een maximum van 5% van de aannemingsprijs mits de klant de aannemer aangetekend
    ingebreke heeft gesteld.

Betaling

  1. De prestaties worden gefactureerd zoals afgesproken in de overeenkomst. Wanneer hierover niets
    bijzonder werd bepaald, worden deze gefactureerd naargelang de vooruitgang der werken.
    Tenzij anders vermeld, zijn onze facturen betaalbaar binnen de maand na factuurdatum op de zetel
    van de aannemer.
    Al onze facturen worden geacht aanvaard te zijn wanneer zij niet binnen de 8 dagen na ontvangst bij
    aangetekend schrijven worden betwist.

GDPR

  1. De persoonsgegevens van de opdrachtgevers worden door Euro Workx verwerkt in het kader van
    de offerte voor de opdracht met het oog op het klantenbeheer en de boekhouding.
    De opdrachtgevers kunnen hun gegevens altijd inkijken en, zo nodig, laten verbeteren of wissen, via
    een eenvoudig verzoek met bewijs van identiteit dat gericht is aan Euro Workx. Voor vragen of
    klachten inzake gegevensverwerking kunnen de opdrachtgevers altijd terecht bij de
    Gegevensbeschermingsautoriteit, Drukpersstraat 35 te 1000 Brussel. Meer informatie over de manier
    waarop Euro Workx persoonsgegevens verwerkt vindt u op https://www.euroworkx.be/algemenevoorwaarden

Bevoegde rechtbank en toepasselijk recht

  1. Alle geschillen die voortvloeien uit deze overeenkomst zullen worden behandeld voor de rechtbank
    van de woonplaats van de klant of van de plaats waar de verbintenissen zijn ontstaan of waar ze
    worden uitgevoerd.
    Alvorens een gerechtelijke procedure te starten, kan elk van de partijen verzoeken om elk technisch
    geschil voor te leggen aan de Verzoeningscommissie Bouw, Espace Jacquemotte, Hoogstraat 139,
    1000 Brussel, www.bouwverzoening.be.
  2. Al onze overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht.